Jan Brejl: Partners na růstové vlně, mají našlápnuto k rekordnímu roku

Finanční skupina Partners má za sebou silné první pololetí, které táhly především investice a hypotéky. Ve druhé polovině roku chce ještě zrychlit – plánuje další expanzi do zahraničí, rozšiřování franšíz, nové technologické nástroje a plné spuštění obchodníka s cennými papíry, jak uvádí v našem rozhovoru ředitel obchodu a franšízové sítě Jan Brejl s tím, že byl právě spuštěn alternativní účastnický fond, který se zaměří na svět Private Equity nebo Venture Capital.

Vydáno: 7. 7. 2025
Kategorie: Můj byznys
Zdroj: PartnersNews

Jak se Partners daří v prvním pololetí a ve kterých segmentech se vám daří nejvíc?

Jednoznačně to jsou investice, kde rosteme o desítky procent a máme spoustu novinek. Do hry se také vrátily úvěry, které naši poradci dělají s Gepardy. Co se týká pojištění, mírně klesáme asi o čtyři procenta, ale je to méně než ostatní hráči na trhu, přičemž trend se začíná obracet a už vidíme obrat k růstu. Důvodem je fakt, že poradci se více zaměřují na jiné oblasti. Životní pojištění je pro obě strany (klient i poradce, pozn. red.) stále obtížnější. Tento segment dospěl, posouvá se průměrný věk klientů i poradců, kteří už dávno nejsou „bouchači“ pojistek, ale pečlivě vyplňují zdravotní dotazníky i další dokumenty. Dnes je tak sjednání dobrého životního pojištění záležitostí několika schůzek, pokud nejde třeba o zdravého dvacetiletého člověka. Rizika rostou, dokumentace je složitější, takže je někdy pro poradce i klienta hypotéka jednodušší než sjednání životního pojištění – natož ve srovnání s investicemi.

A co neživotní pojištění?

Zde vidíme dlouhodobý růst, navíc v oblasti pojištění majetku opět „pomohly“ loňské povodně. I proto, že podpojištění je poměrně medializované, tak se v této oblasti daří navyšovat pojistné smlouvy. Roste také pojištění vozidel, které pohání růst cen pojistek, přestože na trhu zuří poměrně velký konkurenční boj mezi pojišťovnami. Nicméně roste průměrná cena škod o desítky procent, takže se zvyšuje i cena pojistek řádově o stokoruny, mimo jiné také proto, že dnes neztrácejí vozy na hodnotě tak rychle jako v minulosti. Jsou totiž kvalitnější, déle vydrží, navíc mají domácnosti často i víc než jednou auto, takže se tolik neopotřebují, cena repasovaných dílů se blíží těm novým – svoji roli v tom hraje samozřejmě i strategie dealerů. Havarijní pojištění je tak relevantnější i pro starší auta.

Investice na vzestupu

Prozradíte nám i nějaká čísla za první měsíce letošního roku?

Mám zatím čísla za první čtyři měsíce, kdy byl obrat Partners Financial Services (PFS) bez úvěrů zhruba 800 milionů korun, což představuje velmi pěkný 11procentní meziroční nárůst. Ve zbytku roku ale čekáme o trochu dynamičtější a rychlejší navýšení na úrovni minimálně 15 procent. Mluvím jen o naší distribuci, bez dalších společností skupiny. Například obrat naší investiční společnosti letos vzrostl o 38 procent! Zmínit mohu i Slovensko, kde se navýšení obratu pohybuje okolo 50 procent, přičemž dosáhlo zhruba dvou milionů eur. Tam je křivka růstu ještě strmější než v Česku. U investic v Česku za prvních pět měsíců bych ještě doplnil, že přibylo jednorázových 6,1 miliardy korun, zatímco pravidelných zhruba jedna miliarda korun. Daří se nám oslovovat movitější klientelu. Obecně se zdá, že se Češi konečně naučili investovat a investování se stalo běžným způsobem zhodnocení peněz. Rozmachu investic pomohl i fakt, že se staly standardní součástí bankovní nabídky i pro běžnou klientelu, přispěly také různé aplikace.

Hypoteční boom je tažený výší úvěru Kvůli střetu zájmů skupina Partners v oblasti úvěrů převedla loni své poradce ke společnosti Gepard Finance – jak se daří v tomto segmentu?

Společně s Gepardem naši poradci realizovali za prvních pět měsíců zhruba desetinu hypotečního trhu a sjednali hypotéky v objemu 13 miliard korun. Když porovnám čísla jednotlivých skupin poradců za loňský rok, bylo to společně 8,5 miliardy korun, takže růst se pohybuje na úrovni 40 procent. * Znamená to, že se letos hypotékám opět daří? Přesně tak, dokonce se mluví o hypotečním boomu, protože objem refinancování je na relativně nízké úrovni. Růst je tažen převážně výší úvěru, kdy od května překonává průměrná hypotéka už čtyři miliony korun.

Nepředstavuje u refinancovaných hypoték problém navýšení sazeb?

Dnes už tento rozdíl není tak vysoký jako před dvěma roky. Navíc banky výrazně změnily svůj retenční pohled na klienta, kdy se ho snaží udržet a nabídnou mu dobrou sazbu. A co bylo dříve naprosto nemyslitelné, jsou ochotny se s klientem v posledním roce až dvou bavit o změně podmínek i během doby fixace.

Efektivní provoz franšíz

Máte stále na starosti franšízy, které slouží jako bankovní pobočky. Jak dnes funguje synergie s Partners Bankou?

Jde stále o franšízy poradenské Partners, které slouží jako kontaktní místo banky. Nabídka služeb je tak stále stejně široká včetně hypoték, které ale sjednávají zástupci Gepardu. Co se ovšem zásadně změnilo, je počet klientů, kteří právě díky bance do Partners přibývají, jde o desítky tisíc nově příchozích. Novým fenoménem je fakt, že lidé přicházejí na pobočku sami. Dříve to byl ojedinělý úkaz, ale s bankou je to běžná praxe, za týden přichází na pobočku zhruba jednotky lidí pro produkty banky. Záleží samozřejmě na lokalitě, ve větších městech je to více. Ale tento trend vidíme i v menších městech, kde banky většinou své pobočky zavírají, zatímco my je otevíráme nebo držíme. Naše franšízy jsou totiž schopné fungovat za mnohem menší náklady než velké banky, proto je to i na malých městech pro nás zajímavý byznys.

Kolik franšízových poboček dnes máte a na jaký počet byste se chtěli dostat?

Aktuálně je to zhruba 180 míst, co se týká budoucího počtu, ten není ničím omezený. Záleží na potenciálu dané lokality a zda tam máme vhodného člověka. Naše kritéria se totiž s bankou zpřísnila. Kandidát musí projít náročným assesment procesem a spoustou školení – a pokud nevyhoví kritériím, do projektu ho nepustíme. Hlásí se nám přitom jednotky lidí za měsíc, nicméně v poslední době se čím dál častěji spojují naši lidé s někým zvenku, což dává větší byznysový smysl.

Když se bavíme o růstu franšíz i banky, přibývají vám i noví poradci?

Ano, roste počet poradců a zároveň se zvyšuje i jejich produktivita. Důvodem jsou nové nástroje nebo skutečnost, že fungují ve společných kancelářích nebo franšízách, kde sdílejí kapacity nebo mají asistentské pozice. Od začátku roku jsme tak letos přivítali 380 nových členů týmů – nejde jen o poradce, ale právě i o jejich asistenty a další spolupracovníky.

„Banka“ a „nebanka“

Ještě jsme se nedostali k vašim novým nástrojům. Co nového máte?

Stěžejním nástrojem pro klienty i poradce je naše aplikace, která se skládá ze dvou částí „banka“ a „nebanka“. V bankovní části jsou standardní bankovní nástroje – běžné a spořicí účty. V té druhé najde klient informace z poradenské Partners, tedy aktuální informace o svých smlouvách. Jsou zde informace o investicích a jejich vývoji na denní bázi. Jsme také napojeni na pojišťovny, takže se aktualizují informace o pojistných smlouvách. Lze tam nahrát rovněž smlouvy, které nejsou sjednané přes nás. A pak je možné tam sjednat i vybrané produkty jako cestovní či majetkové pojištění nebo autopojištění – samozřejmě i produkty Partners Banky. V brzké době bude možné sjednat též investice přes našeho obchodníka s cennými papíry Partners Securities. Ten už dnes běží v pilotním režimu a na trh půjde někdy v průběhu léta. Přibude tam další možnost, jak s námi investovat, s tím, že unikátní bude nastavení poplatků pod úrovní běžnou na trhu.

A co zajímavého máte pro poradce?

Aplikace má velkou přidanou hodnotu právě i pro ně, protože lze jejím prostřednictvím podepisovat dokumentaci, smlouvy, záznam z jednání – klient pomocí moderních technologií může vše podepisovat online. Lze tak i poslat příkaz k úhradě nebo nastavit trvalý příkaz na právě sjednanou smlouvu.

Máte i něco dalšího – a využíváte ve svých nástrojích umělou inteligenci?

Máme ambici být AI native společnost. Chystáme rolování celého balíku od Microsoftu včetně jejich modulu Copilota. Ten dokáže prohledávat veřejné zdroje i naše vlastní, takže umí nabídnout víc informací než ChatGPT, který nemá vaše data (email, OneDrive...). To znamená, že si Copilota trénujeme na vlastních datech. Kromě toho jsme nedávno nasadili chytré vyhledávání v naší databázi, kde jsou miliony dat o produktech a procesech ve firmě. Poradcům tak systém dokáže poradit, v jaké formě odevzdat smlouvu pro daný produkt, a umí poradit i se spoustou dalších praktických otázek. Dokonce rozliší, zda jde o informace z naší databáze anebo z veřejných zdrojů. Také jsme poradce učili, jak se v naší databázi Wiki správně ptát, aby dostali ty nejlepší informace – případně jak se doptávat. Přitom jako odpověď už nedostanou jen odkaz na daný text, ale rovnou výpisky. Díváme se rovněž na možnosti zpracování informací o klientech, abychom poradcům poskytli příležitosti pro nový byznys. Ukážeme jim, že má třeba daný klient podpojištěnou nemovitost. Nebo jim pomáháme se zpracováním nových informací, které se na ně každý den valí, a to prostřednictvím podcastu, který vše přehledně shrne a uvolní jim ruce pro vlastní práci. Do budoucna přemýšlíme o tom, že tento nástroj shrne a přepíše všechny důležité informace o klientech, aby ušetřil čas samotnému poradci.

O jak vysoké investice jde?

Pohybujeme se už v milionech korun.

Další novinky a expanze

Ještě mi prozraďte něco víc o vašem novém Alternativním účastnickém fondu, který nedávno představila vaše penzijní společnost Rentea...

Chceme změnit způsob, jak si lidé spoří na penzi a nabídnout jim víc, než mohou získat na tradičním DPS. Fond se může zaměřit na trochu rizikovější investice s vysokým potenciálem zhodnocení, jako jsou Private Equity nebo Venture Capital. Půjde o dlouhodobé investice, protože na důchod lidé spoří desítky let – a když se podíváte na trh, tak v dlouhodobém horizontu vidíte neustálý růst. Proto očekáváme zhodnocení o více než 12 procent ročně, což je dvojnásobek toho, co nabízejí běžné penzijní fondy. Otevíráme tak zcela nové investiční možnosti.

Ještě úplně poslední otázka, co vaše expanze?

Nedávno jste přikoupili v Rumunsku hypotečního specialistu Kiwi, co je na řadě nyní? V expanzi nepolevujeme, v horkém hledáčku je nyní Německo, případně i Polsko nebo další země. Na Slovensku se navýšení obratu pohybuje okolo 50 procent, přičemž dosáhlo zhruba dvou milionů eur. Tam je křivka růstu ještě strmější než v Česku. Daří se nám oslovovat movitější klientelu a obecně se zdá, že se Češi konečně naučili investovat a investování se stalo běžným způsobem zhodnocení peněz.

Zdroj: Profi Poradenství a Finance